iskola

Semjén: jelentősen nőtt az egyházak oktatási és köznevelési szerepvállalása

Budapest – Csaknem kétszeresére nőtt az egyházak oktatási és köznevelési szerepvállalása 2010 óta – jelentette ki a nemzetpolitikáért, egyházügyekért és nemzetiségekért felelős miniszterelnök-helyettes 2019.december másodikán, az Országgyűlés igazságügyi bizottsága előtti éves meghallgatásán.

Ha egy kis bátorításra van szükség – Lelki töltőállomás a Székács-iskolában

Orosháza – Gyorsan hozzáláttak a néhány héttel ezelőtti keresztény konferencián összeállított akciótervük megvalósításához a Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium diákjai. Többek közt lelki töltőállomást alakítottak ki az épületben, amely bátorításról és támogatásról szóló üzeneteket tartalmaz.

Kottatár az evangélikus iskolák énekóráira

Budapest – Az evangélikus iskolákban tanító énektanároknak lehet segítségére az a kezdeményezés, amelyet a Kántorképző Intézet munkatársai indítottak: külön honlapon gyűjtik azokat az egyszerű egyházi műveket, amelyek a tanórákon vagy iskolai rendezvényeken jól használhatóak.

Mit tehet a szülő, ha bántalmazzák a gyermekét?

Terjed a bullying címmel közöltünk cikket lapunk ez évi 37–38. számában. Vitális Judit részletesen szól írásában a bántalmazás formáiról és lehetséges következményeiről, a csoportdinamikai folyamatokról, a zaklató pszichés gondozásáról és az áldozattal való támogató beszélgetésről. Írásunk szerzője – gimnáziumi tanár – azt tekinti át, milyen módszereket ajánlanak a szakemberek a szülőknek: miként előzhetik meg, hogy gyermekük rendszeres vagy alkalmankénti bántalmazás áldozata legyen, vagy ha már az lett, akkor milyen beavatkozási lehetőségei vannak a nem kívánt helyzet kezelésére.

Az egyházi iskolák rangsorát a Deák Téri Evangélikus Gimnázium vezeti

Budapest – A tavalyi évhez hasonlóan az idén is a fővárosi Deák Téri Evangélikus Gimnázium vezeti az egyházi iskolák rangsorát, a Piarista Gimnázium a tavalyi ötödik helyről a dobogó második fokára ugrott. A Pannonhalmi Bencés Gimnázium, Egyházzenei Szakgimnázium és Szakkollégium eggyel hátrébb, a másodikról a harmadik helyre csúszott - írja a HVG oktatási szakportálja, az Eduline, az ország száz legjobb gimnáziumáról szóló HVG kiadvány alapján.

Tanévkezdés – Mozaikok az evangélikus köznevelési rendszerről

A protestáns hagyományhoz illeszkedve egyházunk nevelési és oktatási intézményei alapvetően önállóak, azonban az intézményrendszer bővülésével meg kell találnunk azokat az evangélikus tartalmakat és sajátosságokat, amelyek mindenkit összekötnek. A közös gondolkodás első eredménye az Etikai kódex megalkotása volt (az Evangélikus Nevelés 2014/1. számában jelent meg), majd 2016-ban az Oktatási stratégia következett. Ebben olyan alapvetések fogalmazódnak meg, mint az elesettek felkarolása, a bővítési szándék az óvodák és szakképzés irányába vagy a kompetenciamérések alapján kialakított differenciált fejlesztés gyakorlata.

Terjed a bullying – Mit tehetünk az iskolai zaklatás ellen?

Dan Olweus svéd pszichológus meghatározása szerint bullyingről – azaz zaklatásról, bántalmazásról, megfélemlítésről – akkor beszélünk, hogyha egy diákot ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedeteknek tesz ki egy vagy több diáktársa. Két evangélikus, illetve evangélikus intézményben dolgozó szakembert szólítottunk meg ez ügyben. Beszámolóik nemcsak diákoknak, de felnőtteknek is fontos tudnivalókkal szolgálnak.

Rátalálni a „Petikre” – Hol vannak a szegény gyerekek?

Egyházi iskolában tanító pedagógusként keresve választ a „hol vannak a szegény gyerekek?” kérdésre, vettem kezembe örömmel az Utak és hidak – Esélyteremtés együttműködésben a családokkal című módszertani kézikönyvet, amely az Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet (EPSZTI) által kezdeményezett hároméves projekt szellemi terméke. Rendkívül lelkesítő volt olvasni Lázár Péter és Bordács Margit Kedvesházának pedagógiájáról, arról, ahogyan – amolyan Néri Fülöp és Fülöpné módjára – emberszámba veszik, megszelídítik és másokkal is megszerettetik a nehezen kezelhető, zömükben roma gyerekeket.

Magatartás

Az iskolai bizonytíványok osztályzatainak elején mindig két általános, összegző érdemjegy áll: magatartás, szorgalom. Képet ad arról, hogy összességében hogyan viselkedett, dolgozott a nebuló a félév vagy a tanév során. Jelzést ad diáknak, szülőnek, tanárnak egyaránt.

A tanító tanítása

Sok évvel ezelőtt Éva néni ötödikes osztálya előtt állt, és azt a hazugságot mondta a gyerekeknek, hogy mindegyiket egyformán szereti. De ez lehetetlen volt, mert az első sorban ülő Horváth Peti olyan rendetlen és figyelmetlen volt, hogy Éva néni valójában élvezettel írt a feladataira vastag piros ceruzával nagy X jeleket, a lap tetejére pedig a legrosszabb érdemjegyet.

Oldalak

Feliratkozás RSS - iskola csatornájára