Skip to main content

2024. május 13. 10:02

Motiváld magad!

13+1 hasznos tipp diákoknak

Ébren tartott érdeklődés címmel jelent meg cikk arról, milyen eszközei vannak a pedagógusnak arra, hogy motiválttá tegye a diákokat, és a motivációjukat fenn is tartsa. Ám ugyanennyire fontos, hogy mit tehetnek saját belső motivációjukért maguk a diákok. Szerzőnk ezúttal ezt állítja a középpontba, az Erasmus+ program keretében elvégzett továbbképző kurzusokon elhangzott tananyagra és a szakirodalomra támaszkodva. Azt nem ígéri, hogy a cikk elolvasása után mindenki színötös lesz, de azt igen, hogy akik megfogadják a tanácsokat, azoknak javulhat – akár érdemjegyekben is láthatóan – az iskolai teljesítményük.

Ha olyan diákok órai tevékenységeit figyeljük meg, akik csak külső motivációk hatására tanulnak, a következőket fogjuk látni: gépiesen végzik a feladataikat, a tanulásuk inkább magolásalapú, nem érzik sajátjuknak az anyagot, a tanultak mereven rögzülnek, amelyekre aztán nem sokáig emlékeznek. Az ilyen diákok bizonyos mértékig kényszerként élik meg a tanulást, ez pedig egy idő után alacsonyabb teljesítményhez vezet.

Sokszor kiderült már, hogy belső késztetés – motiváció – nélkül nem lehet hosszú távon eredményesen, jól teljesíteni: igenis belső motivációra van szükségünk a kitűzött célok eléréséhez, a nehézségek kezeléséhez, az esetleges kudarcok feldolgozásához.

Meglepő lehet, de ahhoz, hogy ezt elérjük, jó néhány tipp, „recept” áll rendelkezésünkre. Mutatok néhányat.

1. Gondolkozz el azon, miért is tanulsz! Az érettségi, egy szakma, egy nyelvvizsga vagy egy főiskolai, egyetemi diploma megszerzése éveken át tartó folyamat. Biztosan lesznek fárasztó időszakok, amikor a szokásosnál nehezebb kitartani és befektetni a tanulásba a szükséges munkát és időt. Segít ezeken átlendülni, ha pontosan tudod, mi a célod a tanulással.

2. Tűzz ki magad elé kisebb, elérhető célokat! Bármik legyenek is a nagy céljaid, oszd fel őket több kisebbre! Például ha egy jól fizető állás megszerzése a nagy cél, akkor ehhez képest kisebb cél lehet az önéletrajz rendszeres aktualizálása vagy a motivációs levél elkészítése.

3. Készíts tervet! A célhoz vezető útnak számos állomása van: tervezés, célmeghatározás, szándékképzés, feladatgenerálás, cselekvés és eredményértékelés. Ha nem vagy biztos abban, hogy mit kell tenned, milyen lépések következnek először, és hogyan vezetnek a teendőid a kitűzött célhoz, hasznos lehet, ha pontos tervet készítesz arra, amit el szeretnél érni.

4. Rendelj a célok mellé dátumokat! Bármi is az, amit el szeretnél érni, írd be a naptárba. Erre egyszerű példa lehet egy dolgozatra vagy vizsgára való készülés. Ha van rá lehetőség, olyan dátumot kell választani, ameddig reálisan elérheted a célt, tehát betartható.

5. Készíts napirendet! Jelölj ki konkrét időpontokat, időszakokat, amikor a feladatokat végzed. A napirend abban is segít, hogy bizonyos tevékenységek automatikussá váljanak.

6. Tedd egyértelművé a feladatokat! Minél világosabbá tudod tenni, milyen feladatokat kell elvégezned, annál könnyebb lesz teljesítened őket. Állíts össze egy listát a teendőkről, és bontsd az elvégzendőket kisebb részekre. Például egy házi feladat elvégzése magában foglalhatja a tankönyv elolvasását, jegyzet készítését, az írásbeli feladatok megoldását.

7. Szervezzetek tanulócsoportot! Határozzátok meg a csoport létszámát, de lehetőleg ne legyen több öt-hat főnél. Csoportcélokat is meg kell fogalmazni; például a tesztekre, vizsgákra való felkészülés. A szabályokat fel kell állítani, szerepeket is ki kell osztani (például vezető, koordinátor), és ezeket időről időre érdemes cserélgetni. Ajánlatos jó előre időpontokat egyeztetni.

8. Elemezd a teljesítményedet! A motiváció hosszú távú fenntartásához szükség van rá, hogy tudd, miben vagy jó. A gyengeségeidre így könnyebben találhatsz megoldást. Dolgozz ki forgatókönyveket arra, ezeken hogyan változtatsz. Az erősségeid listája pedig a nehéz pillanatokban is lendületet adhat.

9. Kövesd nyomon a haladásodat! Ha ezt megteszed, mindig tudni fogod, éppen hol tartasz, milyen messze van még a cél. A haladás követésének sok lehetséges eszköze van, például tevékenységlista, naptár, telefonos applikációk.

10. Jutalmazd meg magad, ünnepelj! Ha az elemzés a várt eredményeket mutatja, jutalmazd meg magad filmnézéssel, olvasással, pihenéssel, bulizással, sétával, édességgel. Néhányan egészen odáig elmennek, hogy jutalmazási rendszert dolgoznak ki saját maguk számára. A jutalmak segítenek abban, hogy kis ösztönzőket adjanak az út során, és emlékeztessenek arra, hogy miért dolgozol olyan keményen.

11. Dobd fel a hangulatodat! Ha nem a kívánt sebességgel haladsz a cél felé, feldobhatod a hangulatodat egy kis szünettel a szabadban, testmozgással, vicces vagy aranyos állatokról készült videók megnézésével.

12. A tökéletlenséggel tervezz! Jó dolog, ha az ember magabiztos a céljai elérését illetően, de érdemes figyelni arra, hogy ne csússzunk át a túlzott optimizmusba. Minden egyes nap biztosan nem fog úgy zajlani, ahogyan eltervezted. Ám ez belefér, feltéve, ha előre számolsz vele, hogy nem lesz minden tökéletes. Amikor átgondolod, leírod a céljaidat, nem láthatod előre, mi fog történni, de az esetleges akadályokat, amelyek az utadba kerülhetnek, meg tudod jósolni. Amikor valamilyen akadályba ütközöl, legyen terved, amely segít a probléma áthidalásában.

13. Gondoskodj a megfelelő fizikai állapotodról! A diák felelőssége, hogy tanulásra készen, megfelelő állapotban legyen, amikor tanulnia kell. Vagyis neked kell gondoskodnod arról, hogy ne legyél éhes, szomjas, fáradt, amikor a tanulásra kerül sor. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő étkezés, a pihenés, az elegendő alvás.

+ 1 Alakítsd előnyösen a tanulás környezetét! Legyen elegendő hely ott, ahol tanulsz, legyen rend és megfelelő fényforrás. Mivel azonban ez az alpont részletesebb kifejtést érdemel, ez már egy másik cikk témája lehet.

A szerző az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium angoltanára.

Továbbvezető irodalom, motivációs ötletek. Kő Natasa – Pajor Gabriella – Szabó Mónika: Motiváció. Megjelent a Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I. című kötetben. Szerk. N. Kollár Katalin – Szabó Éva. Osiris Kiadó, 2017, 301–346. o. • 11 tipp az önfejlesztéshezA tanulási motiváció fejlesztése205 jutalom önmagadnak – Ötletek és példák 2024-reKulcsok a hatékony tanulócsoportok kialakításához Három tipp a motiváció fokozásához

* * *

A cikk eredetileg az Evangélikus Élet magazin 2024. április 7–14-i 89. évfolyam 13–14. számában jelent meg.
Az Evangélikus Élet magazin kapható a Luther Kiadó könyvesboltjában (Budapest VIII., Üllői út 24.), a Huszár Gál könyvkereskedésben (Budapest V., Deák tér 4.), az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-​​mail-címen, nyomtatott vagy digitális formában megvásárolható, illetve előfizethető a kiadó honlapján.

Ha érdeklik a Magyarországi Evangélikus Egyházzal kapcsolatos hírek, események, szívesen olvassa interjúinkat, riportjainkat, iratkozzon fel hírlevél-szolgáltatásunkra.
Gyülekezetimunkatárs-képzés 2024
Szélrózsa 2024 regisztráció
Evélet banner 2024-19-20
Lelkipásztor banner 2023-11

Lelkigondozás

Névtár kereső

Térképes kereső