kritika

Mennyei filmnyelv – Benső útra indító moziélmény

A palesztin rendező, Elia Suleiman A Mennyországnak kell lennie című filmje nagyot szól, jóllehet eszköztára némafilmes, üzenetei sorok között rejtettek, jobbára esztétikai és humorérzékünkre hatnak. A nem túl szerencsésen fordított magyar cím magyarázatért kiált. A történet folyton szemlélődő, mindig kívülálló és egykedvűnek tűnő főszereplője – a rendező maga – filmet szeretne forgatni Palesztináról, ugyanazzal a címmel, mint az, amelyik a néző szeme előtt pereg. Csakhogy a filmbeli film forgatókönyve azt a kritikát kapja, hogy a film voltaképp bárhol játszódhatna – ahogy A Mennyország… is.

Oscar, vigyázz! – A legjobb film kategória díjára jelöltek mustrája

Európa közepén némi mazochista hajlam – vagy egy szerkesztőkollégának tett ígéret – kell ahhoz, hogy az ember élő adásban nézze végig az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia díjátadó ünnepségét. Titulálhatjuk bár az egyik leggusztustalanabb show-műsornak a nálunk legutóbb február 10-én hajnali kettőtől ötig tartott Oscar-gálát, az amerikai filmszakma Los Angelesből közvetített házi ünnepségét milliók kísérik figyelemmel a világ több mint kétszáz országában.

Szépen elválni? – Noah Baumbach filmje széthullásról és összetartásról

Húsba vágó és aktuális kérdéseket vet fel a házasságról, válásról a Házassági történet című amerikai film. A történet nem a „válnak-e, vagy sem” kérdést járja körül, hanem sokkal inkább azt, hogy a szerelmes házastársak hogyan válnak el egymástól. Emberközeli, szimpatikus, erős érzelmi töltetű alkotás lett. Érdemes megnézni.

Vallások is összecsapnak Konstantinápoly alatt

Pár napja jelent meg a Netflix minisorozata Az Oszmán Birodalom felemelkedése címmel (Rise of Empires: Ottoman), amely hat részben dolgozza fel Konstantinápoly elestét, illetve meghódítását. A dokumentarista jelelgű történelmi sorozat különleges produkció, melyben a vallásos tartalmak sem maradnak a háttérben. (Nem garantáljuk a spoilermentességet!)

Ilyen lenne egy új Messiás?

Egy vallási kérdéseket feszegető, mindegyik világvallásba kicsit belecsípő, erősen vitatható sorozattal indult az új év. A Netflixen vetített Messiás (Messiah) című misztikus sorozat arról szól, mit szólna mai világunk ahhoz, ha a Közel-Keleten feltűnne egy férfi, aki Jézushoz hasonlóan csodákat művelne: Vajon Isten küldötte lenne-e, vagy csak egy egyszerű szélhámos, aki tömegeket képes befolyásolni mindenféle trükkökkel – merülne fel a kérés. Hatásos felütés és gondolatébresztés nyilvánul meg a sorozat első évadában, tele misztikus zagyvasággal. (Pár apró spoilert tartalmaz.)

Pizza, Fanta meg egy kis foci – A két pápa című filmről

Bár A két pápa című film első képkockáin feltűnik az az információ, hogy a valóság csupán inspirálta azt, amit látunk; mégis a mozi egész végig elhiteti velünk azt, hogy ez az alkotás a realitást, a kész tényeket mutatja be. Úgy érezzük, végre megtudhatjuk a kulisszák mögé tekintve, mi is történt a Vatikánban II. János Pál pápa halála óta. De a bennfentesség-érzés helyett sokkal inkább azért lett jó ez a film, mert az emberekhez közelebb hozza a katolikus egyházat, s emberivé teszi, annak eddig megközelíthetetlennek vélt tagjait, vezető személyiségeit. (Nyomokban spoilert tartalmazhat.)

Elfelejtett tegnap – Yesterday – Danny Boyle romantikus vígjátéka

Az Oscar-díjas angol filmrendező abszurd alaphelyzetre építette legújabb alkotását: egy baleset és egy globális áramkimaradás folytán a főhős az egyetlen a világon, aki emlékszik a legendás brit zenekar, a The Beatles dalaira. A nem átütő zenei tehetséggel megáldott énekes-gitárosdalszerző fiatalember idővel ráeszmél az ebben rejlő lehetőségre…

Olaszos konyha Budapesten

A magyar közönségnél is elsöprő sikert aratott, nagy ötletű, kis költségvetésű olasz film, a Teljesen idegenek remake-jének, azaz újrafeldolgozásának jogaira magyar virtussal csapott le a többek között a Szabadság, szerelem című filmet is rendező Goda Krisztina. Így a spanyol, a francia, a görög és a török változat után december 6-án bemutatták a hazai mozikban a film BÚÉK című magyar változatát is. Az eredetiség – műfajból következő – hiányán túllendülve arra keressük a választ, mitől lett vagy épp nem lett magyar ez az újraalkotás.

Chaplin a körúton – Vígszínházi diktátor

A budapesti Szent István körúton járva sokaknak feltűnhetett a Vígszínház falán a Charlie Chaplint idéző jellegzetes keménykalapot és bajuszt ábrázoló hatalmas plakát. Az Eszenyi Enikő rendezte kitűnő előadásnak köszönhetően a teátrumban valóban életre kelt a világhírű angol filmrendező-színész is, és műve is, A diktátor című film.

Let it be – Benczúr Emese kiállítása a MODEM-ben

Debrecen – Játék, (ön)irónia, szembesítés, az igazság keresése vagy mindezek egyszerre? A Munkácsy-díjas képzőművész reprezentatív kiállítása az értelmezés, látszat és valóság kérdését helyezi a középpontba.

Oldalak

Feliratkozás RSS - kritika csatornájára